سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عکاسی هوایی

عکاسی هوایی

عکاسی هوایی همانطور که از اسمش مشخص است عکاسی از بالا تر از سطح زمین و هوا است . اطلاعات و داده هایی زیادی در عکاسی هوایی و تصویربرداری هوایی مورد بررسی قرار میگیرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود .

عکس برداری, فیلمبرداری هوایی از چشم انداز ها و تمامی پستی و بلندی ها در سطح زمین گاها مشکل و غیر ممکن است و به همین جهت عکاسی هوایی مورد توجه قرار میگیرد .

کاربرد عکاسی هوایی در موارد تبلیغاتی و صنعتی

عکاسی هوایی گاها نوعی از عکاسی تبلیغاتی نیز محصوب میشود زیرا که کاربرد بسیاری در این مورد دارد . در گذشته برای مسائل عمرانی کشاورزی نظامی شهرسازی و زمین شناسی و … به کار برده میشد اما امروزه برای بسیاری از موارد تجاری از جمله

عکاسی هوایی و تصویر برداری از مناطق نفتی و اسکله ها

عکاسی و تصویر برداری از کارخانه جات تولیدی ها و به منظور تبلیغ کردن

عکاسی و تصویر برداری از پیست های اتوموبیل رانی

عکاسی و تصویر برداری از چمش انداز های طبیعی و مناطق محافضت شده ی حیات وحش

عکاسی و تصویر برداری در تیزر های تبلیغاتی و صنعت سینما و مستند های تجاری علمی و …

عکاسی و تصویر برداری از معماری و ساختمان ها و سازه های احداث شده و یا در دست احداث

عکاسی و تصویر برداری از صنایع آبی همچون کشتی ها و شناور ها

عکاسی و تصویر برداری از ساختمانهای تجاری و مراکز تفرحی و جشن ها و همایش ها .

دوربین های تصویربرداری هوایی

دوربین های عکاسی هوایی دربین هایی هستند که برای عکسبرداری و تصویر برداری هوایی مورد استفاده قرار میگیرند و گاها از ابعاد بزرگی برخوردا هستند و به انواع انالوگ و دیجیتال تقییم میشوند .

در گذشته و همچنین الان برای عکسبرداری هوایی این دوربین ها را در زیر هوا پیما ها قرار میدادن و این گونه عکسبرداری برای ثبت نقشه ها و مساعل نظامی میباشد . اما امروزه در مسائل تجاری بسیار مورد استفاده قرار میگیرد اما به گونه ای متفاوت تر .

 نوع عکاسی هوایی

عکاسی هوایی به وسیله دوربینی که دارا ویژگی پرواز میباشد صورت میگیرد . ارتفاع پرواز شکل گیری خطوط حرکتی و زاویه تصویربرداری باید به گونه ای تنظیم گردد که توقع از عکس برآورده شود . و در گونه ها وشکل های مختلف قایم و عمود و یا به صورت افقی و همچنی به شکل مایل صورت میگیرد .

بررسی عکاسی و تصویر برداری هوایی از لحاظ فنی

امروزه برای عکاسی هوایی از ابزاری با نام هلی شات بهره گرفته میشود بدین صورت که هلی شات به شکلی پهباد مانند در ابعاد کوچک بوده و با دوربینی که در زیر آن نصب شده است به پرواز د آمده و عکس برداری و تصویر برداری میکند

مزایای هلی شات این است که در اماکن با فضای کم و بسته نیز میتوان استفاده نمود .

کیفیت های های تصویر های گرفته شده از طریق این دستگاه و دوربین دارای کیفیت (4K) است این دوربین با قابلیت های بالایی که دار میتواند در شرایط مختلف زمانی حتی شب هم عکس هایی با کیفیت در اختیار ما قرار بدهدهمچنین می توان عکاسی پاناروما با این دوربین وجود دارد.

تاریخچه عکاسی هوایی

اواخر قرن 18 این نوع عکاسی شناخته شد و اولین عکاسی هوایی در همین سالها انجام شده است . و نام نادار اولین شخصی است که عکاسی هوایی را انجام داده است . کار برد اولیه تصویر برداری هوایی به مسائل نظامی ختم میگردد . به گونه ای که در جنگ جهاینی اول و دوم برای زیر نظر گرفتن تحرکات نیرو های متجاوز بوده است.

تاریخچه تصویر برداری هوایی در ایران به سال 1331 باز میگردد که از مناطق زاینده روند اصفهان توسط شرکت (klm) به منظور مساعل عمرانی صورت گرفت و سپس توسط سازمان نقشه برداری در سال 1334 صورت پذیرفت و بعد از آن مستمرا ادامه یافت.